Vantaa-neuleohjeet

Vuonna 2021 juhlittiin Vantaa-Seuran 60-vuotistaivalta, minkä kunniaksi yhdistys päätti teetättää oman Vantaa-neulekuvion. Suunnittelija Kirsi Mantua-Kommonen teki alkusyksystä 2021 luonnoksia erilaisista Vantaa-aiheisista teemoista ja kuvioista, joista kaikki innokkaat saivat äänestää suosikkinsa. Selvästi eniten ääniä keräsivät tuolloin Helsingin pitäjän kirkkoon ja kirkonkylään liittyvät kuva-aiheet.

Villapaidan kirjoneulekuviossa nähdään Pyhän Laurin kirkon sisäänkäynnin yläpuolella oleva uusgoottilainen ikkuna. Kuva: Riina Koivisto.

Äänestystulosten pohjalta Mantua-Kommonen suunnitteli syksyllä lopulliset neulekuviot saappaisiin sopiviin sukkiin ja islantilaistyyppiseen villapaitaan. Ohjeita pääsivät testaamaan ennen julkaisua vantaalaiset Martat ja tammikuussa 2022 valmistuivatkin historian ensimmäiset Vantaa-sukat ja –villapaidat!

Ohjeita on nyt viimeistelty ja julkaisun jälkeen ne ovat vapaasti kaikkien käsityöihmisten ja Vantaan ystävien käytettävissä. Neuleohjeet voi ladata itselleen täältä Vantaa-Seuran nettisivuilta.

Vantaa-villasukkien ohjeisiin pääset tästä.

Vantaa-villapaidan ohjeisiin pääset tästä.

Nyt haaveemme on nähdä katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa Vantaan omia villapaitoja ja -sukkia. Laita siis puikot heilumaan ja julkaise kuvat omista neuletöistäsi Facebookissa ja Instagramissa. Muista merkitä postaukseesi @vantaaseura ja lisää aihetunnisteet #vantaavillapaita tai #vantaasukat - kiitos!