Elina Terävä on uusi kulttuurituottajamme

Julkaistu 16.9.2021

Vantaa-Seuran pitkäaikainen kulttuurituottaja Karoliina Junno-Huikari on siirtynyt vuodeksi projektityöhön Lohjan Museolle. Hänen sijaisekseen kulttuurituottajaksi ja taloudenhoitajaksi on valittu Elina Terävä.

Vantaa-Seura toivottaa Elinan lämpimästi mukaan joukkoomme! Karoliinalle toivotamme leppoisia työpäiviä Lohjan Museolla!

Elina Terävä

Olen koulutukseltani arkeologi (FM), jonka viimeiset vuodet ovat kuluneet enemmän tai vähemmän väitöskirjan parissa Helsingin Yliopistolla sekä vanhempainvapaalla. Vaikka asunkin Vantaan rajalla Helsingin puolella, ovat Vantaan maisemat ja palvelut minulle tuttuja jo lapsuuden ajoilta, kuuluen nykyäänkin hyvin läheisesti jokapäiväiseen arkeen.

Vantaa ja sen kiehtova menneisyys on tullut itselleni vuosien varrella läheiseksi erityisesti työkuvioiden kautta. Vuonna 2007 olin mukana ensimmäisen kerran Vantaan arkeologisilla kaivauksilla Hommaksen kivikautisella kohteella. Sittemmin olen työskennellyt mm. Vantaan Gubbackan, Mårtensbyn ja Kirkonkylän tutkimusprojekteissa sekä viimeisimpänä Mullankaivajat-projektissa Vantaan Dickursbyssä.

Vuonna 2017 toimin muutaman kuukauden sijaisena Vantaan kaupunginmuseon arkeologina, mikä syvensi sekä Vantaan tuntemustani että innostustani kaupunkia kohtaan entisestään. Lapset ja erilaiset lapsiryhmille suunnattavat aktiviteetit ovat lähellä sydäntäni ja olenkin vuosien varrella vetänyt Andreaksen kanssa Aikamato-työpajoja sekä opastanut muutamia lapsiryhmiä “Ystäväni tuttavani”-näyttelyssä Vantaan Toteemissa ja Pessissä.

Myös Övre Nybackan Kestikievarin perheaamuissa olen käynyt ohjaamassa Aikamato-askartelupajoja pariin otteeseen. Helsingan Keskiaikapäivässä olen saanut ilon olla vapaaehtoisena eri tehtävissä vuodesta 2017, lukuun ottamatta koronavuotta 2020.

Seuratoiminnasta minulla on aiempaa kokemusta muun muassa Helsingin Yliopiston arkeologian opiskelijoiden ainejärjestö Fibulasta, Helsingin Hapkido ry:stä ja Helsinki Martial Art Center Ry:stä, joiden kaikkien hallituksissa olen ollut useampia kausia muun muassa taloudenhoitajana. Tältä pohjalta olen erittäin innoissani päästessäni työskentelemään Vantaa-Seurassa ja edistämään omalta osaltani tärkeää kulttuurityötä, jota seura tekee Vantaan asukkaiden hyväksi!