Jokiniemen muinaispuiston Anselmiu-mobiilipeli
Vuonna 2020 julkaistiin Anselmiu-mobiilipeli Kuninkaantie II: muinaispuistoon. Peli vie noin tunniksi seikkailulle Vantaan historiaan, Jokiniemen muinaispuistoon yhdessä sapelihammaskissa Anselmiun kanssa. Pelin aikana pelaajat tutustuvat alueen muutokseen jääkaudelta lähihistoriaan, Anselmiun samalla kehittyessä sapelihammaskissasta kotikissaksi.
Pelaaminen tapahtuu älypuhelimella oikeassa ympäristössä, Jokiniemen muinaispuistossa, liikkuen tai vaihtoehtoisesti voi pelata sisäpeliversioita vaikka omalta kotisohvalta käsin. Pelissä kerätään pisteitä, ratkotaan tehtäviä ja samalla tutustutaan jännittäviin tarinoihin Vantaan menneisyydestä.
Peli on kaikille avoin ja ilmainen. Se on suunnattu erityisesti 4.-7. -luokkalaisille osaksi kouluopetusta. Peli on pelattavissa sekä suomeksi että ruotsiksi. Suosittelemme lämpimästi myös aikuisia kokeilemaan pelaamista!
Tämän pelin toteutusta varten Vantaa-Seuralle myönnettiin European Heritage Days Stories -apuraha. Peli on kehitetty yhteistyössä Vantaan kaupunginmuseon ja Visia GameFactoryn kanssa. Pelissä käytetyt historialliset taustakuvat on maalannut taiteilija Tom Björklund.
Peli on osa Vantaan kaupunginmuseon laajempaa Kuninkaantien varrelle sijoittuvien mobiilipelien sarjaa. Sarjan ensimmäinen osa, Kuninkaantie I: kirkonkylän Agnes, julkaistiin viime syksynä.
Tässä ohjeet, joilla pääset pelaamaan molempia mobiilipelejä. Valittavina on sekä Kirkonkylän Agnes että Muinaispuiston Anselmiu:
1. Lataa ilmainen X-routes-sovellus Play-kaupasta tai AppStoresta tai pelaa selaimessa.
2. Valitse kieli: suomi tai ruotsi. (Kuninkaantie I on myös englanniksi.)
3. Kirjaudu appiin pelaaja-/joukkuenimellä.
4. Valitse pelilistalta oikea peli ja liity peliin.
5. Ratko niin monta tehtävää kuin ehdit!
Vantaan kaupunginmuseon jo aiemmin julkaisemassa Kuninkaantie I: kirkonkylän Agnes -pelissä seurataan haamutyttö Agnes Solhemin tarinoita Helsingin pitäjän kirkonkylältä 1700-1800 -lukujen taitteesta. Sarjan kolmas ja neljäs osa julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.
Jokiniemen ympäristössä näkyy historian kerroksellisuus
Pelikohteeksi valitussa Vantaan Jokiniemessä, Sandåkerin kivikautisen asuinpaikan päällä on Vantaan ensimmäinen muinaispuisto. Tuhansia vuosia sitten kivikaudella paikalla lainehti meri ja asuinpaikalta avautuivat näkymät merenlahdelle Hanabölen suuntaan sekä ulkosaaristoon. Kivikaudella alue oli asuttuna jaksoittain tuhansien vuosien ajan. Ensimmäisenä paikalle tulleet metsästäjä-keräilijät saivat elantonsa pääosin kalastuksesta ja hylkeenpyynnisttä.
Hakkilan puolelle ulottuva muinaisjäännösalue on yksi Suomen laajimmista ja arkeologisesti parhaiten tutkituista kivikautisista asuinpaikka-alueista. Alue tunnetaan erityisesti savi-idoleistaan. Idolit olivat ihmishahmoa muistuttavia pieniä saviesineitä, joiden käyttötarkoitusta ei tunneta. Tavallisesti ne ovat melko harvinaisia, mutta Jokiniemestä on löydetty erityisen monta savi-idolia.
Muinaispuiston vierellä kulkee historiallinen Kuninkaantie. Keravanjoen ylittävä yli satavuotias Hakkilan kivisilta on hieno muistomerkki menneiltä ajoilta. Lähistöllä sijaitsee myös entinen Jokiniemen maatalouskoelaitos, jolla on värikäs historia.
Itse muinaispuisto on sekä kivikautisen asuinpaikan että opettaja Agnes Lindholmin entisen asuinrakennuksen ja entisöidyn terassipuutarhan päällä. Puistoon on pystytetty alueen historiasta kertova infotaulu.
Jokiniemen muinaispuisto sijaitsee Tikkurilantien varrella ja Keravanjoen äärellä. Muinaispuiston vierellä on Hakkilan kivisilta.
Mobiilipeliin liittyy myös opetusmateriaalia
Toiveemme on, että mobiilipelejä käytetään hyväksi koulujen opetuksessa. Pelit sopivat myös muiden kuin historian oppiaineen opetukseen. Molempiin mobiilipeleihin liittyy lisämateriaalia sekä opettajille ja kaikille kiinnostuneille tarkoitettua opetusmateriaalia.
Muinaispuiston Anselmiun opettajille tarkoitettu lisämateriaali löytyy tästä: