Lapsiperheille ja kouluille

Lapsille, nuorillle, päiväkodeille ja kouluille suunnattu toiminta

Vantaa-Seura jörjestää toimintaa kaiken ikäisille. Perheen pienimmät toivotetaan tervetulleiksi Övre Nybackan perheaamuihin. Lisäksi Helsingan keskiaikapäivässä, ohjelmallisissa Myllyilloissa ja muissa tapahtumissa lapset ja nuoret on pyritty huomioimaan ja saamaan itsensä tuntemaan tervetulleiksi. Osallistumme vuosittain myös perheen pienimmille suunnattuun Kukkuu-festariin.

Vuonna 2020 Vantaa-Seura, Vantaan kaupunginmuseo ja Visia GameFactoryn kehittivät ja julkaisivat Jokiniemen muinaispuistoon sijoittuvan Anselmiu-mobiilipelin, joka on suunnattu erityisesti koululaisille mutta sopii kaikille menneisyydestä kiinnostuneille pelaajille!

Vantaa-Seuralta voi myös tilata opastuksia esimerkiksi päiväkoti- tai koululaisryhmille.

Tilausopastukset ryhmille ympäri vuoden

Tutustumiset oman päiväkodin tai koulun lähiympäristöön tai Helsingin pitäjän kirkonkylään, joka on paikkakuntamme vanha ja tärkeä keskuspaikka, tukevat hyvin opetussuunnitelman mukaista kotiseutuun tutustumista tai esimerkiksi historian oppituntien keskiaikaopetusta.

Meillä on käytettävissä ammattitaitoisia oppaita ja opastusten tarkempi sisältö voidaan sopia tapauskohtaisesti. Koulu- tai päiväkotiryhmän opastus (noin 45 min.) maksaa 70 €. Max. 30 oppilasta. Alapuolelta löydät opastusesimerkkejä.

Keväällä 2024 olemme mukana Vantaan kaupungin kulttuuripolkuohjelmassa, jossa tuotamme vantaalaisille eskarilaisille ja 1. – ja 2.-luokkalaisille 10 maksutonta Aikamatka keskiaikaan -opastusta.

Tiedustelut: riina.koivisto (at) vantaaseura.fi.

Kirkonkylän opastettu kierros

Helsingin pitäjän kirkonkylän peruskierroksella tutustutaan pääkaupunkiseudun vanhaan keskukseen. Kirkonkylä on harvinaisen hyvin säilynyt maalaiskylä, jossa voit aistia menneen ajan. Yhdellä silmäyksellä voit nähdä rakennuksia kuudelta eri vuosisadalta. Kierroksella kuullaan alueen historiasta ja tapahtumista, tutustutaan Kirkonkylän rakennuskulttuuriin sekä vieraillaan mahdollisuuksien mukaan keskiaikaisessa kivikirkossa.

Kierrokselle voidaan valita erityinen teema ja voidaan keskittyä esimerkiksi kirkon historiaan ja esineistöön sekä taiteeseen, hautausmaahan, sisällissotaan tai muihin sota-aikoihin tai esimerkiksi keskiaikaan.

Kirkonkylä keskiajalla

Keskiajalla Kirkonkylä oli laajan alueen keskuspaikka sydämenään Pyhälle Laurentiukselle pyhitetty kirkko. Kirkonkylä on jo satojen vuosien ajan sijainnut strategisesti tärkeällä paikalla, Suuren Rantatien vierellä, maa- ja vesiteiden risteyskohdassa. Kylässä on kaksi keskiajalta periytyvää rakennusta; kirkko ja tapuli. Ne ovatkin koko pääkaupunkiseudun vanhimmat rakennukset. Kierroksella kuullaan keskiajan taloista ja asumisesta, kirkkollisesta elämästä, kylässä tehdyistä arkeologisista kaivauksista ja lasten tehtävistä keskiajalla.

Kierros sopii erityisesti 5.–6. -luokkalaisille.

”Aikamatka keskiaikaan” – lasten oma kierros Kirkonkylässä

Rooliopastus, jossa ”Nimismiehen vaimo Sigrid” kertoo keskiajasta ja tutustuttaa lapset satojen vuosien takaiseen elämään Kirkonkylässä. Keskiajalla Kirkonkylä oli laajan alueen keskuspaikka ja ihmiset kokoontuivat Pyhälle Laurentiukselle pyhitetyssä kivikirkossa. Kierroksella kuullaan muun muassa vanhoista kirkkotavoista, kuinka ennen asuttiin ja mitä oli lasten tehtäviä keskiajalla.

Kierros soveltuu parhaiten yli 4-vuotiaille päiväkotilapsille, eskarilaisille sekä 1.–2. -luokkalaisille.

Kaupungin tukemia Aikamatka keskiaikaan -kierroksia on yhä tarjolla eskareille sekä alakoululaisille. Tuettu kierros on ryhmälle ilmainen. Lisätiedot: riina.koivisto (at) vantaaseura.fi

Kotiseutukierrokset Vantaalla

Teemme tilauksesta laajempia kotiseutukierroksia tai oppitunnin mittaisia opastuksia myös muualla Vantaalla, esimerkiksi Vantaankoskella, kestikievari Övre Nybackan ympäristössä, Kartanonkosken ja Backaksen kartanon ympäristössä, Tikkurilassa tai Jokiniemessä. Räätälöimme kierrokset aina kunkin ryhmän toiveiden mukaan, joten varaukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen suunniteltua ajankohtaa.

Bussilla tehtävien kotiseutukierrosten hinta määräytyy tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!

Lisätiedot, varaukset sekä opastilaukset: puh. 050 443 4040, riina.koivisto (at) vantaaseura.fi.

Vantaan kulttuurilapset

Toimimme kulttuurikumppanina Vantaan kulttuurilapset -hankkeessa. Keväällä 2024 tarjoamme kulttuurilapsille Vanhan ajan loruhetkiä kestikievari Övre Nybackassa. Lisätietoa hankkeesta, tapahtumista ja niihin ilmoittautumisesta löydät täältä. Ilmoitamme tapahtumista myös omilla sivuillamme.

Kestikievarin perheaamut

Kestikievarin perheaamuissa nautitaan yhdessäolosta ja historian havinasta. Tapahtumapaikkana on viehättävä, yli 200-vuotias kestikievari Övre Nybacka. Tapahtumiin ovat tervetulleita alle kouluikäiset lapset vanhempien, isovanhempien tai muun läheisen kanssa. Tilaisuudet ovat ilmaisia.

Kestikievarin perheaamuja järjestetään noin kerran kuussa ja ohjelmistoon kuuluu mm. loruttelua, muskaria, pikkuarkeologin seikkailurata sekä retkeilyä. Osa tapahtumista toteutetaan Vantaan kaupungin lastenkulttuurin kanssa. Tapahtumien yhteyteen kuuluu yleensä kahvitarjoilu.

Kestikievari Övre Nybacka sijaitsee osoitteessa Nybackankuja 4. Perheaamut löytyvät Vantaa-Seuran tapahtumakalenterista.